VIATGE EN EL TEMPS | Amb la participació de la Unió Musical de Picanya
BELLE ÉPOQUE | Projecció de la comèdia “Belle Epoque” de Fernando Trueba
PART I | Residència artística | Marina Delicado, piano
MICROCONCERTS | Amb música de Mariángeles Sánchez Benimeli
CANTES DE IDA Y VUELTA | Concert Rocío Márquez, cantaora | Manuel Herrera, guitarra
MICROCONCERTS | Amb música de Mariángeles Sánchez Benimeli
PART II | Residència artísticA | Marina Delicado, piano i electrònica
SLAVIC SOUL | Concert | Fernando Arias, violoncel | Noelia Rodiles, piano
MICROCONCERTS | Amb música de Mariángeles Sánchez Benimeli
DIVINA ABERRACIÓ | Teatre musical | Cashalada cia | Noelia Pérez Cervantes i Josep Zapater
PART III | Residència artística | Marina Delicado, piano i electrònica | Emma Romeu, ballarina | Lucía Gea, DJ
FI DEL VIATGE | Sessió techno | Lucía Gea, DJ
Al món globalitzat i sense restriccions pandèmiques, l’any 2019, és realitzaren 1500 milions de viatges turístics. Un any més tard, la xifra havia baixat a “només” 400 milions. El nombre de desplaçats forçosos, en canvi, no ha parat d’augmentar amb una xifra propera ja als 100 milions de refugiats, fonamentalment dones i infants, en aquest 2022. Instagramers i TikTokers han publicat ja 7 milions de fotos de la Torre Eiffel amb el seu hashtag corresponent i nosaltres, sense moure’ns de casa, hem visualitzat a les seues xarxes socials més de 32 mil milions de vídeos de la ciutat de Nova York. Però, quina és l’empremta vital i emocional que deixen aquests viatges? Sí que coneguem la petjada ecològica d’aquests desplaçaments: vora 500 milions de tones de CO₂ llençades a l’atmosfera cada any.
A la natura, molts ocells, insectes o peixos fan desplaçaments enormes sense cap màquina, emprant el temps necessari que els seus cossos, de vegades diminuts, els permeten. Les papallones monarca viatgen fins a 4000 quilòmetres cada any, des de Canadà fins a Mèxic, en un espectacle natural que només l’ús de pesticides als camps de cultiu extensiu i transgènic del centre dels Estats Units pot posar en perill. Aquests viatges, però, no són obligatoris: la cadernera, per exemple, mai es mourà una vegada elegit el lloc on ha de viure i cantar.
Un Johann Sebastian Bach de 20 anys va fer el seu famós viatge a peu des d’Arnstad, on treballava com a organista, fins a Lübeck l’any 1705. Tenia un permís de quatre setmanes, però només amb recórrer els 800 quilòmetres entre anada i tornada hauria esgotat aquest temps. Arriscant-se a perdre el seu treball, va decidir allargar el seu viatge tres mesos més per conéixer i estudiar l’obra de Dietrich Buxtehude, l’organista més rellevant d’aquella època. Hui en dia, en tren o en el seu vehicle particular, hauria tardat menys de cinc hores.
Per què viatgeu? Per què viatgem? Pense en Bach, no només en aquest viatge al nord, si no també en els viatges a Itàlia que anys més tard transformaren el seu llenguatge. Pense en com seria la música de Ravel o Debussy sense la influència de les músiques asiàtiques que escoltaren a les Exposicions Universals o, més tard, la dels músics negres que tocaven marxes militars de dia i ragtimes de nit als cabarets durant la Primera Guerra Mundial. Pense en els gitanos que viatjaren en galeres a Amèrica cercant la seua llibertat i en els seus descendents que, després de repartir-se per tot el continent, tornaren a Espanya amb cants variats i enriquits en un exercici de mestissatge cultural bellíssim. «Yo no me fui, yo fui», deia amb convicció la guitarrista i compositora Mariángeles Sánchez Benimeli respecte als seus més de trenta anys ensenyant i tocant a la ciutat de Berlín. En aquesta edició del Festival dels Horts us mostrarem, tocada per estudiants de totes les edats, la música que va escriure Mariángeles. Música lluminosa i mediterrània, ja que ella sempre va tindre la seua Ítaca present.
I, amb aquest viatge, us presentem cinc més, tots diferents però amb un denominador comú, el de viatjar a través de l’art. Ens muntarem en una màquina del temps que ens portarà a l’Espanya de la Belle Époque.
Escoltarem cants flamencs amb perfum llatinoamericà en la veu de l’exquisida Rocío Márquez. Anirem des de Praga fins a la mar Bàltica, a Sant Petersburg, guiats pel talent de Noèlia Rodiles i Fernando Arias. Riurem amb la crítica gamberra als fonaments de la societat actual que fa Cashalada.
I gaudirem d’un viatge sonor i corporal junt amb la nostra Artista Resident, Marina Delicado i les seues artistes convidades, Emma Romeu i Lucía Gea, qui tancarà el festival amb una punxada de música techno.
Ací pots descarregar el fullet amb el nostre cartell i informació pràctica sobre el festival. Ajuda’ns compartint-ho amb les teues amistats!
Pots comprar entrades individuals o abonaments per a tot el festival. I amb preus especials per als menors de 29 anys!